Malatya Kayısısının Dünya Çapındaki İhracat Performansı
Malatya, Türkiye’deki 22 milyon kayısı ağacının yaklaşık 9 milyonunu barındırarak ülkenin en önemli kayısı üretim merkezlerinden biri konumunda. Bu yıl da Malatya kayısısı dünya genelinde büyük beğeni topladı. Avrupa Birliği’nde tescilli bir ürün olan Malatya kayısısının geçen sezon rakamları açıklandı. Geçen sezon 1 Ağustos 2023-31 Temmuz 2024 tarihleri arasında toplamda 398 milyon 809 bin dolar gelir elde edilirken, 115 farklı ülkeye ihracat yapıldı.
Önemli İhracat Pazarları ve Hedefler
Malatya Ticaret Borsası Başkanı Ramazan Özcan, kuru kayısı ihracatının geçen sezonu 31 Temmuz’da tamamladıklarını belirtti. Özcan, küresel ekonomik kriz ve diğer faktörler nedeniyle önceki sezona göre kısmi bir azalma olsa da 115 ülkeye ihracat yapıldığını vurguladı. Özcan, “Kalitede rakibimiz yok” diyerek Türkiye ve Malatya kayısısının dünya genelinde halen tercih edilen bir marka olduğunu ifade etti.
Geçen sezon yapılan 66 bin 832 tonluk ihracatın ardından bu yıl hedeflerini yükselten Malatya, 100 bin ton kayısı ihracatı ve 750 milyon dolar gelir hedefliyor. Özcan, ABD ve Avrupa’nın hedef pazarlar arasında olduğunu belirterek, bu bölgelerde hem miktar hem de gelir açısından artış sağlamayı amaçladıklarını söyledi.
Pazar Çeşitliliği ve Rekabet
Malatya kayısısı en çok ihracatı ABD’ye gerçekleştirirken, Fransa, Almanya, Avustralya ve Birleşik Krallık da önemli pazarlar arasında yer aldı. Ancak Orta Asya bölgelerinde yaşanan fiyat rekabeti bazı pazar kayıplarına neden oldu. Malatya Ticaret Borsası, rekabetçi fiyatlarla pazarlarını koruyarak hem kaliteyi hem de ihracat rakamlarını artırmayı hedefliyor.